Gymball

Priser fra kr. 149,-

Øvelser med gymball

Der er mange fordele ved at inkorporere øvelser med en gymball i din træning. Først og fremmest kræver disse øvelser kun meget enkelt og billigt udstyr, nemlig en gymball. Men den største fordel er dog, at øvelserne er yderst effektive til at træne de centrale muskler, de muskler, der er afgørende for stabilitet og god kropsholdning.


Øvelse nr. 1


Dette er en fantastisk øvelse, der både henvender sig til dem der vil træne i et fitnesscenter, og til dem der foretrækker at træne derhjemme. Øvelsen kræver blot en gymball og et par håndvægte.

Liggende rygtræk på en gymball

Udgangsstilling:
1. Du skal starte med at lægge dig på maven på din gymball med begge ben strakte og tæerne i kontakt med gulvet.
2. Dernæst skal du “trække” op i navlen, og gør dig bred over brystet.
3. Tag nu fat i håndvægtene.

Bevægelsen:
Du skal nu løfte begge håndvægte op fra gulvet. Husk at bøje albuerne og træk skulderbladene mod hinanden. Du skal holde grundspændingen i mavemusklerne, og du skal også holde skuldrene væk fra ørerne, og have fokus på at gøre din nakke lang. Til sidst skal du sænke kroppen langsomt tilbage til udgangspositionen.

Liggende rygtræk på en gymball

Vejrtrækning:
Du skal puste ud når du løfter håndvægtene, og trække vejret ind når du sænker håndvægtene.

OBS:
1. Skuldrene skal holdes nede – væk fra ørerne under hele øvelsen
2. Maven skal holdes spændt


Øvelse nr. 2


Er du en fan af de gode gammeldags armbøjninger? Så prøv at pifte dem op og gør dem sværere ved at udføre dem på en gymball. Det er en effektiv øvelse, der giver dig slanke stærke arme, og ikke mindst sved på panden. God fornøjelse!Armbøjninger på en gymball

Udgangsstilling:
1. Start med at ligger dig på maven hen over din gymball.
2. Gør dig klar til at kravle hen over bolden

Bevægelsen:
Du skal bevæge kroppen hen over din gymball, imens du går frem på hænderne - du skal gå så langt du kan. Husk at holde kroppen stabil med ryggen i sin naturlige stilling, og skuldrene væk fra ørerne. Du skal desuden placere håndleddene under skulderbladene og bøje let i albuerne. Og så er det ellers bare i gang med den klassiske armbøjning...

Armbøjninger på en gymball

Vejrtrækning:
Du skal trække vejret ind imens du bøjer armene. Du skal puste ud imens du strækker armene.

 

 


Øvelse nr. 3


Dette er en helt suveræn gymball øvelse, hvis man vil træne de dybere liggende mavemuskler!

Udgangsstilling:
1. Du starter med at ligge dig på maven hen over din gymball, hvorefter du gør dig klar til at kravle frem.
2. Dernæst skal du trække skulderbladene ned mod bagdelen og gør dig bred over brystet.Statisk træning på en gymball

Bevægelsen:
Du skal nu bevæge din krop hen over din gymball, alt imens du går frem på hænderne. Du skal gå så langt du kan, imens du holder kroppen stabil og husk at holde din ryg i sin naturlige stilling.

Variationer:
1. Hold din overkrop i ro og skub benene fra side til side i mens de ligger på din gymball.
2. Skub din kropsvægt frem og tilbage, imens du stadig har dine ben liggende på din gymball

OBS:
1. Hold skuldrene nede og navlen ind – vigtigt!
2. Hold din nakke strukket – i lige forlængelse af rygsøjlen
3. Hovedregel: Jo længere du kommer ud over bolden = jo sværere bliver bevægelsen!


Øvelse nr. 4 - Triceps Dip


Udgangsstilling:
1. Allerførst skal du finde din gymball frem.
2. Sæt dig på en træningsbænk - en stabil stol kan også sagtens bruges.
3. Placer hænderne på kanten, fingrene skal pege fremad.
4. Hvil læg og ankler på toppen af din gymball.
5. Flyt dig lidt fremad, så dine hænder er solidt plantet på stolen, men stadig sådan at din ryg ikke rammer stolen, når du skal sænke din overkrop ned.

Bevægelsen:
Stræk dine arme så du løfter din overkrop op. Bøj derefter dine arme, hvor du dermed sænker din krop, ret dem så ud til udgangspositionen igen.
Gentag bevægelsen så mange gange du kan.